Càritas Europa denuncia que la situació dels refugiats posa en dubte els valors europeus |
UN DÉU VERITABLEMENT DE TOTS
La sensibilitat moderna pren en aquest punt una postura decidida: o Déu és just, és a dir, estima tots els homes i es preocupa igualment de tots o, per contra, no hi ha lloc per a Déu. Un Déu injust apareix com a inadmissible. Pensar que jo puc estar embadalit a la capella donant gràcies a la divina Providència, perquè m'ha alleujat el meu mal de queixal o perquè ha fet que no em faltés res, i pensar que la mateixa Providència no es preocupa gens dels nens esquelètics que es moren de fam al Zaire o dels camperols que són portats a la mort pels interessos d'uns pocs a El Salvador, és una cosa simplement inadmissible.
Si Déu existeix, Déu ha de voler que tots els homes puguin viure una vida digna d'homes; si no és així, és que alguna cosa s'ha interferit en la voluntat de Déu, o és que Déu no existeix. Com ja sabem, una bona part de l'ateisme modern prové d'elegir aquesta última alternativa. Els creients, en canvi, hem de defensar que les injustícies, desigualtats, opressions i els abusos entre els homes és una cosa que no és ni pot ser volguda per Déu: és una cosa que potser en una certa part pot ser atribuïda a les mateixes limitacions de la condició de ser finit, però, sobretot, a la voluntat de l'home contra Déu, que per això mateix és una voluntat "pecadora". La sensibilitat moderna, com he dit, copsa això molt lúcidament; però no es tracta de cap novetat. A la Bíblia ho tenim afirmat d'una manera insuperable: "reconèixer Jahvé", identificar-lo com a Déu veritable i autèntic al costat dels déus falsos o ídols, és comprovar que ell fa justícia, mentre que els ídols estan al servei dels interessos particulars dels seus devots. Ell va alliberar el poble de l'esclavitud d'Egipte; ell protegeix sempre l'orfe, la vídua, el desvalgut, l'estranger, que eren els possibles subjectes d'opressió en aquell tipus de societat.
- El que experimenta el mal i la injustícia podrà creure en Déu si pot reconèixer que aquest mal i aquesta injustícia no són volguts per Déu.
- Difícilment reconeixerà això si constata que el mal i la injustícia són inferits i fonamentats pels que diuen que creuen en Déu.
- Per contra, podrà ser induït a creure si constata que la fe en Déu és força eficaç per a lluitar contra els mals i les injustícies que es produeixen entre els homes.
Creure en Déu aleshores serà creure en una interpel·lació i una exigència veritablement absolutes de justícia entre els homes.
Josep Vives sj.
Josep Vives sj.
Cap comentari
Publica un comentari a l'entrada